SZTUKA KOMUNIKOWANIA SIĘ Z
DZIEĆMI- bariery aktywnego słuchania stosowane w relacji rodzic- dziecko
- Osądzanie- „mylisz się”, „nauczycielka miała
rację”
- Udzielanie rad- „zerwij z nim”, „przestań się z
nim bawić”
- Zjednywanie- „jutro będzie lepiej”, „szkoła nie
jest taka zła”
- Zmiana toru- „czy nie możemy porozmawiać o czymś
przyjemnym?”, „a śmieci są wyniesione?”
- Domyślanie się- „robisz to, aby mi dokuczyć”,
„on po prostu nie jest nauczony manier”
- Rozkazywanie- „zabraniam Ci mówić o nim w ten
sposób”, „masz kochać swoją siostrę”
- Groźby- „jeśli tego nie zrobisz, to zabieram Ci
kieszonkowe na miesiąc”
- Moralizowanie- „grzeczne dziewczynki nie
zachowują się w ten sposób”, „dzieci powinny zawsze szanować dorosłych”
- Wykład- „szkoła to najlepsze lata twojego życia.
Kiedy dorośniesz…”
- Pochwały pozorne- „jak na twój styl to wyglądasz
całkiem dobrze”, „tym razem można było nawet cię zrozumieć”
- Zawstydzanie- „zachowujesz się jak małe dziecko”,
„naprawdę zrobiłaś mi wstyd”
- Wypytywanie- „gdzie idziesz, z kim, na pewno nie
z Maćkiem?”
-
Zaprzeczanie- „na pewno nie tęsknisz za swoją
starą klasą”, „wcale nie jest ci smutno”
|